Zakon o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja predviđa obavezan Pripremni predškolski program, u trajanju najmanje 9 meseci u godini pred polazak u školu. Program vaspitno-obrazovnog rada sa predškolskom decom koncipiran je tako da kontinuirano i sistematski priprema dete za polazak u školu doprinoseći celovitom razvoju deteta . To se postiže kreiranjem uslova i podsticaja koji detetu omogućavaju da razvije sve svoje potencijale i svojstva ličnosti, da proširuje iskustva i izgrađuje saznanja o sebi, drugim ljudima i svetu koji ga okružuje. Priprema deteta za školu vrši se sistematski, uz uvažavanje specifičnosti dece sa kojom se radi . Pripremni predškolski program ostvaruje se u Ustanovi kroz dva organizaciona oblika: poludnevni, petočasovni rad sa decom i celodnevni ,. Cilj vaspitno-obrazovnog rada u okviru pripremnog predškolskog programa je da doprinese:
• celovitom razvoju deteta
• razvoju sposobnosti
• proširenju iskustva
• bogaćenju saznanja o sebi, drugima i svetu oko sebe, a što sve čini osnov za dalje nove oblike učenja i uključivanja u različite tokove života i rada pri čemu je škola prva stepenica
Zadaci vaspitno-obrazovnog rada u godini pred polazak u školu :
• Podsticanje osamostaljivanja
• Podrška fizičkom razvoju
• Jačanje socio-emocionalne kompetencije
• Podrška saznajnom razvoju
• Negovanje radoznalosti
• Poštovanje individualnosti i podsticanje kreativnosti
U našem radu koristimo program B za pripremu dece za šlolu
Predškolski program se realizuje putem nekoliko tematskih celina:
- matematika
- okolina
- grafomotorika
Ove oblasti ( sem grafomotorike ) se inače realizuju u radu sa decom tokom usmerenih aktivnosti predviđenih planom i programom za tekuću školsku godinu, tako da se predškolskim programom naknadno sređuju i proveravaju dečja saznanja usvojena tokom te godine. To se ostvaruje putem sledećih radnih listova :
- „Matematičke aktivnosti“, dr. Emil Kamenov
- „Priroda i društvo“, dr. Emil Kamenov
- „Korak po korak do slova“, Zdenka Ivkovic, Ljiljana Milivojevic
Sami radni listovi su koncipirani na jednostavan i deci zanimljiv nacin, tako da vode racuna o decjoj potrebi za igrom, sto vaspitacu omogucava da, pored utvrdivanja gradiva, kod dece razvija samostalnost, urednost, preciznost i strpljenje.
Predskolska matematika
Radom na predškolskoj matematici obuhvaćene su sve celine iz oblasti upoznavanja početnih matematičkih pojmova: * intelektualne operacije
* upoređivanje, klasifikacija, serijacija
* elementarni vremenski i prostorni odnosi
* relacije – u, na, izvan, ispred, iza, ispod, iznad, gore, dole, izmedju
* formiranje pojmova – veće, manje, jednako
* formiranje pojma skupa i podskupa
* usvajanje prirodnih brojeva od 1 do 10;brojni niz, brojanje unazad , pojam parnog i neparnog broja
* upoznavanje sa osnovnim principima sabiranja i oduzimanja
* uočavanje i izdvajanje pojedinih osobina predmeta -veličina,boja, oblik, težina
* upoznavanje sa mernim jedinicama – litar, kilogram, metar
Tokom realizacije ovih zadataka teži se formiranju osnova za potpuniji razvoj dečjeg apstraktnog mišljenja.
Predskolska okolina
Zadaci iz ove oblasti su podeljeni u nekoliko tematskih celina: * opšta znanja o ljudima i njihovom ponašanju
- snalaženje u okolini
- rad ljudi
- igra i slobodno vreme
- vrtić i škola
- ponašanje u saobraćaju
- biljke, životinje, insekti
- zaštita prirodne sredine
- osobine stvari
Zadaci su predstavljeni putem bogato ilustrovanog materijala uz pomoc kojeg se kod dece razvijaju sposobnosti za rešavanje problema, logicke klasifikacije i primena već stečenih znanja u novim situacijama, uopštavanje, apstrahovanje, sagledavanje uzročno posledičnih odnosa. Materijal je pripremljen u vidu ilustracija za izrezivanje i pravilno raspoređivanje, što od dece zahteva određenu spretnost u korišćenju školskog pribora i ujedno razvija percepciju, upornost i strpljenje.
Grafomotorika – priprema za početno čitanje pisanje
Osnovni cilj ovih aktivnosti je priprema za početno čitanje i pisanje, što se postiže uvežbavanjem sitne muskulature šake, razvojem psihomotorike i voljnog usmeravanja pokreta ( koordinacije, ritma i tačnosti ). Da bi se to postiglo moraju se kod dece razviti opažaji, pamćenje i koncentracija. Ovaj program obuhvata igre i vežbe za crtanje spiralnih i ovalnih oblika u istom ili suprotnim pravcima .Vaspitač je u realizaciji ovog zadatka decu motivisao sledecom pesmicom:
„Leti pčela malena
oko cveta šarena
niti staje niti seda
dok ne skupi dosta meda.
Odlete!!!“
Tu dalje spada crtanje horizontalnih, vertikalnih i kosih pravih linija, kao i ravnomerno i ritmično kretanje ruke bez podizanja olovke.
Pripremni predškolski program ne čine samo ove tri gore navedene oblasti već i kao i u predškolskom programu aktivnosti vezane za razvoj govora, muzičko, likovno, telesno vaspitanje, upoznavanje prirode i društvene sredine. ali o svakoj od tih aktivnosti možete pogledati na sledećim stranicama.
Оставите одговор